fbpx
=

Advies, sparringpartner, marketing buddy

 

Je wil wel aan online zichtbaarheid en marketing doen om meer klanten aan te trekken.
Maar je weet niet hoe. Je weet niet waar te beginnen. Het schrikt je af.
Je ziet de bomen door het online bos niet meer, de mogelijkheden zijn eindeloos.
Je doet links en rechts een beetje van alles, want je had daar iets over gelezen op internet, maar het resultaat blijft uit.

Dan heb jij iemand nodig die met jou aan de virtuele tafel gaat zitten en samen met jou een plan opzet hoe we jouw marketing kunnen aanpakken.

We beginnen bij de basis: wie is je ideale klant? Is je aanbod helder? Wat is jouw stijl van communiceren? Met welke online tools ga je gaan werken?

Ik sta erom bekend kritische vragen te stellen. Ik doe dat in de eerste plaats om jouw bedrijf helemaal te snappen, maar vaak zorgen die vragen er tegelijk voor dat een aantal zaken eens goed onder de loep gezet worden.

Dan gaan we verder: welke kanalen zijn voor jouw bedrijf geschikt? Waar ga je het over hebben op die kanalen? Welke planning zetten we daarop?

 

=

Technische uitvoering van je marketing: aan de slag met online tools

 

Misschien weet je juist wel (in grote lijnen) hoe je je online zichtbaarheid en marketing wil aanpakken, maar loop je vast op de techniek?
Aan de slag gaan met een e-mailmarketingtool, een e-book vorm geven, een Facebookadvertentie uittekenen en instellen, je website eens kritisch onder de loep nemen en aanpassen, verkoop automatiseren, een online programma opzetten en lanceren … een hele boterham en niet bepaald jouw expertise.

Goed nieuws voor jou! Dat is wel mijn expertise.

Of jij staat nog een stap verder: jouw online zichtbaarheid en marketing lopen op wieltjes, die heb je mooi voor elkaar. Maar tijdsgebrek gooit vaak roet in die planning. Of je baalt van die technische klusjes. Of je emailmarketing tool is ondertussen zowat een chaos geworden.

Dan drop je die toch gewoon in mijn mailbox!

Ik geniet van die praktische, technische klusjes. Ik geniet ook van de sparring met ondernemers, maar vind het heerlijk om gewoon eens lekker technisch bezig te zijn.

Dat wil trouwens niet zeggen dat ik dan mijn mond houd, ha nee. Als ik verbeterpunten zie, zal ik jou daar zeker feedback of suggesties over geven.

Check hieronder met welke tools ik goed overweg kan.

 

Hiermee kan ik jou ondersteunen

Veel coaches vinden het gewoon fijn om met iemand van gedachten te wisselen, om hun ideeën af te toetsen. Over hun aanbod, over hun marketing, over het automatiseren van de verkoop van hun producten. Een review van je website met de blik van een buitenstaander? Reken maar dat dat jou waardevolle informatie oplevert.

Email, werkt dat wel nog, mensen krijgen al zoveel emails? JA, emailmarketing is nog steeds de beste manier om in contact te blijven met geïnteresseerden in jouw bedrijf en aanbod. De contacten op jouw emaillijst zijn bovendien van jou, wat niet kan gezegd worden van je volgers op sociale media.
Door middel van een gratis weggever – in welke vorm ook – verzamel je consistent emailadressen en laat je je lijst gestaag groeien.

Succesvol adverteren op Facebook en Instagram vraagt een goed uitgetekende strategie. Drukken op de blauwe knop ‘bericht promoten’ doe je beter niet, wil je je geld goed besteden. Ik begeleid jou van A tot Z voor jouw advertenties.

Zomaar wat posten op sociale media is niet de beste manier om consistent zichtbaar te zijn. Spontane posts zijn eerder een aanvulling op een gerichte planning van diverse soorten posts. Ik help jou dit te structureren.

Ik word helemaal happy om enkele uren in de techniek te duiken van je website, je emailmarketingtool en de andere systemen waar jij mee werkt. Al moet ik zeggen dat ik een beetje kieskeurig ben geworden en niet zomaar met elk (gratis) systeem wil werken. Gewoon omdat dat je in z’n geheel meer geld/frustratie/beperkingen kost dan met een professioneel systeem te werken.

Laat het mij weten

Deze vragen stellen ondernemers mij vaak

Hoe werkt dat, op afstand?

Online heeft nog weinig limieten.
Zowel qua tools als qua communicatiemiddelen. We hoeven elkaar niet te zien om toch een connectie te ervaren. Video gesprekken, telefoon, e-mail, sms en whatsapp maken het mogelijk nauw contact te hebben. Op deze manier werk je toch ‘samen’ zonder dat ik bij jou op kantoor zit.

Toch kom ik zeer graag ook eens live bij je over de vloer, in de mate van het mogelijke en zeker bij de start. Kwestie van de band geolied te houden. Er gaat niets boven een lunch samen om lekker bij te kletsen over jouw bedrijf of over koetjes en kalfjes.

Hoe gaat een samenwerking van start en wat voor samenwerking is dit eigenlijk?

Wanneer een samenwerking van start gaat, hebben wij al een portie communicatie achter de rug.
Afhankelijk van welke taken ik voor jou zal gaan doen, volgt een informerende fase, een uitwisseling van logins, accounts en huisstijl of de uitgebreidere strategie-bepalende fase.
Ook de waarden en filosofie van je bedrijf zijn belangrijk voor mij. Hoe communiceer je naar je klanten toe? Wat is met andere woorden je tone of voice?
Helemaal in de sfeer komen van jouw bedrijf en je producten goed leren kennen, heeft dus wel wat tijd nodig.
Idealiter wordt de hoeveelheid taken stilletjesaan opgebouwd. Zo bouwen we aan onze werkrelatie en behouden we beiden steeds het overzicht. Deze opbouwende manier van werken geeft mij de tijd om langzaam in je bedrijf te rollen.

Onze samenwerking is er ééntje van het actieve soort.
Ik heb geen magische werkt-voor-iedereen-formule en geloof in de kracht van samen denken.Ik verlang van jou veel input over je zaak, over je kennis. Ik ben bijvoorbeeld goed in het vormgeven van jouw blogtekst, maar de kernboodschap moet wel van jou komen.

Wat kost een virtueel professional?

Waar wil jij als ondernemer in investeren?

Natuurlijk zijn er de opleidingen in jouw vakgebied. Natuurlijk zijn er je werkingskosten.
Als ik jou nu eens vertel dat je met het uitbesteden van taken aan een virtueel professional investeert in jouw ideale bedrijf en persoonlijk leven.
Yeah right denk je nu. (zie ik je daar even met je ogen rollen?)

Wel, je vindt het toch ook normaal om je website over te laten aan een webbuilder, je boekhouding aan een boekhouder en het ontwerp van je logo aan een grafisch designer.
Wat houdt jou dan nog tegen om taken uit te besteden die niet tot je kernactiviteit van je bedrijf horen? Taken waar je niet zelfstandig bent voor geworden.
Pfff, weeral een kost?

Zet eens een andere bril op en bekijk het eens zo: net als die poetsvrouw thuis of die webbuilder en boekhouder, doe ik die bepaalde taken met veel meer plezier dan jij. Ik doe ze waarschijnlijk beter en sneller dan jij.
De tijd die jij kan besteden aan het doen wat je graag doet en waar je jouw geld mee verdient. Geld dat je niet zou kunnen verdienen door de taken te doen die niet direct met je klanten of business te maken hebben. Reken maar eens uit hoeveel tijd je kwijt bent aan dingen die er nu eenmaal bijhoren.
Zou je die tijd niet liever anders besteden?
Vul zelf in aan wat: je privé, nadenken over je aanbod, een nieuwe dienst of product ontwikkelen, mogelijkheden legio.

Dus is het geen kost, maar een investering. Een kado aan je bedrijf en aan jezelf.
Eéntje die dan nog volledig aftrekbaar is van je belastbaar inkomen.

Ik kies er bewust voor om mijn tarief niet online te gooien.
Dat komt pas aan bod wanneer het duidelijk is of ik de virtueel assistent ben die jij nodig hebt.

Kies ik zelf welke taken ik uit handen geef?

Ja natuurlijk.
Ben je als ondernemer volledig op de hoogte van de hedendaagse marketing en zoek je alleen iemand die het technisch voor je waarmaakt, dan kan dat. Wat uiteraard niet wil zeggen dat ik je geen feedback zal geven als ik zelf suggesties heb om bepaalde dingen te optimaliseren.
Ben je eerder de ondernemer die niet goed weet hoe alles aan te pakken, die suggesties en een strategie kan gebruiken. Dan gaan we eerst uitgebreid in op jouw specifieke business. We bekijken wat voor jouw bedrijf de ideale manier is om aan marketing te gaan doen en om online zichtbaar te zijn.

Vaak hangen de verschillende factoren van online marketing wel nauw samen.
Het is bijvoorbeeld niet zo verstandig mij enkel in te schakelen voor je Facebook advertenties als je website verder een rommeltje is en de bezoeker niet voldoende aanspreekt.

Hoe ga je om met privacy van mijn bedrijf en klanten?
Zeer discreet.
Zelfs voor de heisa rond GDPR is privacy en discretie altijd belangrijk geweest voor mij.
Voor de start van onze samenwerking wordt een overeenkomst opgesteld waarin privacy ruim aan bod komt.
Je kan op je twee oren slapen dat je gegevens veilig zijn bij mij en dat niks van jouw interne keuken aan derden wordt meegedeeld.
Hoe zit dat met sociale zekerheid en co?
Daar hoef jij je niks van aan te trekken.
Jouw kost is mijn maandelijkse factuur, die je rechtstreeks in je boekhouding inbrengt.
Ik zorg verder zelf voor sociale bijdragen. Vakantie en ziekte zijn voor mijn rekening.
Je hoeft geen verzekeringen af te sluiten voor mij, ik ben immmers geen personeel.
Wat als het toch niet zo klikt tussen ons?

Ach, dat zou jammer zijn.
Ik acht die kans wel klein omdat we voor de start van onze samenwerking al diverse keren contact hadden. Dan weten we het zo wel een beetje of er een aangename werkrelatie kan groeien.
Voor mij is het belangrijk dat ik helemaal achter je bedrijf kan staan. Als dat niet zo is, dan zal ik niet voor je werken.
Zowiezo neemt het wat tijd om elkaar volledig te leren kennen in onze werkrelatie.
Wat jouw voorkeuren zijn van werken en communicatie, zodat ik daar rekening kan mee houden.

Als het in het allerslechtste geval toch niet lukt, dan is het beter de samenwerking te beëindigen. Niemand wordt vrolijk van een negatieve werkrelatie.
Op het moment dat die keuze zou gemaakt worden, zal ik jouw bedrijf zeker niet saboteren. Ik doe op een professionele manier het nodige doen om mijn werk voor jou af te ronden en  login gegevens te wissen.
Van jouw kant reken ik ook op een respectvolle houding.